Wednesday 30 March 2016

IDENTITI BUDAYA (BAHAGIAN 1)

CIRI FIZIKAL

Seperti yang dapat kita lihat, ciri fizikal orang Arab kebanyakannya bersaiz besar dan tinggi, berhidung mancung, warna anak mata yang cantik, berkulit cerah dan mempunyai rambut yang berwarna hitam pekat.

Hateem sendiri membenarkan kenyataan di atas bahawa saiz badan orang Arab memang lebih besar berbanding orang Melayu. Namun begitu, terdapat juga orang Arab yang bersaiz normal seperti kita.

NILAI-NILAI DAN KECENDERUNGAN EMOSI

Antara nilai yang kami dapat senaraikan berdasarkan cerita Hateem ialah:-
    1. Nama ahli keluarga perempuan tidak boleh disebut ketika berbual kerana bagi mereka sangat penting untuk menjaga maruah keluarga mereka dengan memelihara nama ibu mereka.
    2. Menurut Hateem,orang Arab sangat murah hati. Contohnya, mereka gemar untuk memberi sedekah kepada sesiapa sahaja termasuklah orang asing yang datang ke negara mereka.
    3. Orang Arab sangat memntingkan masa dan terburu-buru.Tidak seperti orang Melayu yang sering berlengah-lengah dalam melakukan sesuatu perkara. Sebagai contoh, orang Arab sering berjalan dengan pantas untuk kemana-mana.
    4. Orang Arab ini merupakan golongan yang suka bercakap dengan kelantangan yang tinggi dan kasar, namun itu bukan tanda mereka sedang marah tetapi itulah cara percakapan mereka. Manakala orang Melayu pula menyesuaikan kelantangan suara itu dengan keadaan dan emosi.
    5. Orang Arab juga suka bercakap terus terang dan berbeza dengan orang Melayu yang suka berlapis-lapis apabila bercakap. Contohnya, mereka akan mengutuk secara terang-terangan jika seseorang melakukan kesalahan walaupun hanya sebesar zarah. Tidak seperti orang Melayu yang masih mempunyai sifat belas kasihan.
    6. Hateem turut menyatakan bahawa bahasa badan bagi orang Arab dan orang Melayu tidak jauh beza.
    7. Bahasa yang digunakan oleh penduduk di Arab Saudi tidak lain dan tidak bukan ialah bahasa Arab.


*video di atas mengambarkan salah satu daripada identiti orang Arab. 

No comments:

Post a Comment